Frihetens emblem

Avisa med nyhetene bak nyhetene

Avisa Friheten Nett nr. 10, 20. april kl. 19.00
Årgang 72 | Uke 12/13 2012 | Totalt ca. 9985

17 mai 2012, 18:22

på framsida

annonse

Banner

Artikler med samme tema

Vi har dessverre ingen artikler med samme tema

Siste utgivelse

Stikkord fra arkivet

Utgavens spørreundersøkelse

Hvilken straff bør terroristen og morderen Breivik få:

besøkende

Vi har 51 gjester her nå

innlogging minside

Register konto/logg inn
Kultur & Medier   /   Martin Nag: Myter   /   2011   /   MED ÅSE-MARIE NESSE

MED ÅSE-MARIE NESSE

Åpne som PDF Send til en venn Utskriftsversjon
avatar   Vurderinger (0) | Treff (2534) | Kommentarer (0) | Favoritter (0)
Skrevet av Friheten Vis alle artiklene til denne skribenten (1256)
Kategori: (2011)
mandag, 31 januar 2011
Click to Enlarge Picture

(Martin Nag - nr 2 - 2010) MYTE-DIALOG MED ÅSE-MARIE NESSE (1934-2001), - VENNEN I VINDEN! ...

Elisabet Vallevik Engelstad: "Åse-Marie Nesse eit poetisk liv". Samlaget, Oslo 2010. 493. s. ... Så fint — Åse-Marie, at du nå har fått din biografi, - en litterær reise gjennom ditt sinn, fullført av en empatisk tvillingsjel, - filologen og juristen Elisabet Vallevik Engelstad (f. 1940)... Ja! — grundig er denne biografi, til å stole på i detaljene; også i helheten, for så vidt... Men poenget er at vi kan trekke egne konklusjoner, hele tiden... Så det er en dialogbiografi, dette! ... Via oppvekst og utdannelse på Jæren, - i Garborgs rike; via universitetsstudier i inn- og utland... Via yrke som universitetslektor i tysk, - kombinert med det å være en av våre betydeligste kvinnelige lyrikere... En Edith Sødergran fra Jæren! - har jeg visst kalt deg en gang, Åse-Marie... Akkurat dette sitat er ikke kommet med i denne biografi... Men din biograf har saktens hele fem henvisninger til meg i personregisteret! - he-he! ... Så jeg kommer godt ut, - via min vurdering av deg og ditt lyriske univers, Åse-Marie! ... "Et estetisk utvalgskriterium"! - utbrøt jeg, en smule ironisk, da du utga en antologi over meksikansk lyrikk... Nå vel, - det estetiske er jo et grunnlag; men menneskeåndens revoltering — er også et godt fundament! - he-he! — på ny... Og Georg Johannessen formet en analyse av deg, Åse­Marie, via en fiktiv dialog mellom ham selv — og meg, Martin Nag! ... (Se "Dag og Tid", 21/12-1973)... Noe av det morsomste og frekkeste, som den gode Georg har skrevet, dette! ... Men selv om både Georg og jeg kunne raljere over deg, retorisk, - var vi glade i deg, Åse­Marie... Ja! - det var faktisk en valfart, da jeg gjestet deg i ditt Knudaheio, - i huset ved havet på Sele, en sommerdag i 1976... Fint — at tre bilder fra dette mytemøte synliggjør for evig tid det nære og kjære forhold mellom oss to, - Åse-Marie og Martin i Vestlandets, Rogalands og Norges hjerte; intet mindre! ... Så både du, Åse-Marie, og jeg, har all grunn til å være takknemlige for den sobre biografi, du har fått! ... Takk og honnør til din biograf, Elisabet! ... Men først og sist, - en hyllest til deg, Åse-Marie, er denne mytedialog til — vennen i vinden! ... (Tirsdag 16/11 -10.)..

Stikkord: åse marie nesse (1) Legg til stikkord
Siste oppdatering (onsdag, 29 februar 2012)

Kommentarer

Det fins ingen kommentarer for dette elementet

Bli den første til å kommentere

Legg til ny kommentar
Navn:
E-post:
Emne:
Kommentar:
Varsel ved svar
Sikkerhetskode:
Skriv inn teksten som vises på bildet

Banner
  • Tilbake til toppen

Annonsere | Abonnere | Gi bort Friheten | Gi et pengebidrag | Kontakter | Ansvar | Betaling | Om nett | Om Friheten | Send inn innlegg | Tilbakemelding

frihetenlogo

KOMMUNISTISK AVIS

Utkommet siden den ble grunnlagt illegalt i 1941

På nett siden 1997

ANSVARLIG NETTREDAKTØR: Petter Konrad Sandvik
REDAKTØR: Harald Øystein Reppesgaard
UTGIVER: Norges Kommunistiske Parti
POSTADRESSE: Postboks 4794 Sofienberg, 0506 Oslo
TELEFON OSLOKONTORET:
22 71 60 44
E-POST REDAKTØR/REDAKSJONEN/TIPS:
friheten [@] friheten.no
E-POST ABONNEMENT: abonnement [@] friheten.no

Avisa Friheten Nett. Her finner du stoff papiravisa Friheten, og egenprodusert stoff for nettutgaven. Vil du lese mer kan du abonnere på avisa.

SEKSJONER & SPALTER:

Følg Friheten: Forsidene | Facebook | Twitter | Flickr | Origo | Wikipedia | RSS Atom BuyAndRead | Nyhetsbrev | NKP

joomla visitors