• Hjem
  • Arkiv
  • Aktuell kommentar
  • Uttalelse fra kommunistpartiene i Hellas, Irland, Latvia, Litauen og Spania; landene i EU med høyest arbeidsløshet

(6 - 2012) Vi henvender oss til de 24 millioner «offisielt» arbeidsløse i EU, særlig de langtidsledige, arbeidsledig ungdom og kvinner som er verst stilt. Vi henvender oss til de som ikke er omfattet av den offisielle statistikken, men som opplever det samme arbeidsløshets mareritt. Vi henvender oss til de deltidsansatte, utleide vikarer, arbeidere uten sosial sikkerhet, de som arbeider i rotasjon i fleksible skift, med individuelle kontrakter, på akkordarbeidskontrakter, som blir utsatt for arbeidsgiverskremsler, som står i fare for oppsigelse og arbeidsløshet. Vi henvender oss til dem som er presset til å utføre ubetalt arbeid under falske forutsetninger om å oppnå muligheter til å komme ut i arbeid igjen, de som er berøvet sine rettigheter til overtallighetsbetaling da arbeidskjøperne hevder de ikke er i stand til å betale, arbeidere som streiker, deltar i okkupasjoner og sit-ins for å forsvare sine jobber og rettigheter. Vi henvender oss også til de bøndene som blir fjernet, de små profesjonelle og selvbeskjeftigede som har måttet stenge som følge av monopolenes opptreden, den strenge anti folkelige politiske linja som angriper arbeiderklassefamiliene. Dere forstår alle, at denne arbeider «jungelen» sprer seg og er på vei til å bli en lovmessighet, som storkapitalen, dens regjering og EU sakte eller raskt søker å påtvinge enhver arbeidsplass. Det er ingen tid å miste! Arbeidsløsheten har nådd farlige nivå i våre land. Borgerskapet i hvert land og den rovgriske alliansen i EU som helhet, har erklært krig mot arbeiderklassen og de fattige lag av folket.

Den kapitalistiske økonomiske krisa bringer stadig nye tiltak, som knuser det som ikke allerede var knust av de anti folkelige tiltakene i de foregående periodene, særlig etter innføring av Maastricht Traktaten. Under disse harde vilkårene har en håndfull plutokrater oppnådd fabelaktige profitter. Allikevel krever de videre tiltak. Krisa er ikke en gjeldskrise, den er en kapitalistisk krise som følge av over akkumulering av kapital. For å komme seg gjennom krisa til fordel for kapitalen, innfører industrialistene, bankene og andre deler av plutokratiet, i samarbeid med sine politiske representanter harde tiltak for ytterligere å redusere arbeidskraftens pris, og tvinge stadig flere inn i arbeidsløshet. I denne situasjonen har folkets motstand mot disse råe tiltakene blitt hindret av de elementene i fag- og arbeiderbevegelsen, som for lang tid tilbake godtok kapitalismens ideologi og logikk, som nå hevder at det ikke finnes noe alternativ til å bukke under for kapitalens offensiv.
Veien fram er å vinne flertallet av arbeiderne og deres familier for en klassebasert folkelig kamp med en strategi som fremmer deres interesser. Kommunistpartiene må være i hjertet av denne prosessen. Felles kamp med klasseorienterte krefter og de kommunistiske arbeiderpartiene. Organisering i dine fagforeninger og arbeidsplasser. Bidra til aktivitetsutvikling. Slik kan arbeiderklassens styrke bli gjenopprettet.

Krev umiddelbare tiltak for å ta vare på de arbeidsløse: Anstendig arbeidsledighets trygd for alle arbeidsløse – Omfattende medisinsk og farmasøytisk helsestell og sosialt sikkerhetsnett – Frysing av lån, avdrag og renter.

Arbeidsløshet er ikke et naturgitt fenomen, den skyldes kapitalismens anarki i produksjonen og utbytting. Bare en sosialistisk økonomi, med sentral planlegging basert på arbeidernes makt og sosialiserte produksjonsmidler kan garantere retten til arbeid for alle. Slik var det i Sovjetunionen og i de andre sosialistiske land, og det er historisk bragd og en av de mange bedrifter som de sosialistiske landene oppnådde. Våre partier oppfordrer dere til kjempe hver dag, en kamp for å fjerne menneskets utbytting av mennesket, for et samfunn uten arbeidsløshet, for sosialismen som kan dekke folkenes behov!

(Uttalelsen er noe redigert.)

Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!