Det sier danske media og en resirkulert norsk professor.I 1992 i Rio og 1997 i Kyoto gjorde verdens ledere et fortvilt forsok pa a demme opp for det massive overforbruket av fossile brennstoffer, som truer kloden var med drivhuseffekt, hyppig ekstremv?r og stigende havniva. I folge de (altfor svake) internasjonale konvensjonene som kom ut av disse motene, skulle alle land forplikte seg til a innfore gronne skatter pa fossile brenstoffer. Ved a bruke gronne skatter skulle man la markedsmekanismen renske bort de typene av bensin- og oljeforbruk som er minst lonnsomme. Pa den maten skulle markedsokonomiene klare a takle de beinharde okologiske realitetene som verden na blir stilt overfor.

Vel nok. I ar 2000 begynner disse virkemidlene a fungere slik de skal. De transportmetodene som er uakseptable ut fra bade okonomiske og okologiske kriterier, er i ferd med a bli urentable. Da skal de i folge markedsokonomiens sv?rt sa hellige lover matte legges ned. Men hva skjer?

Det forkj?lte Europa starter et oppror, der lastebileierne gar i spissen. Opproret gar ut pa at de transportmetodene som ut fra sine ekstremt hoye eksternkostnader er domt til a ga under, de skal subsidieres gjennom skatteseddelen og ved reduksjon av framtidige slekters leve- og livsstandard.

"Grupper som mesteparten av tiden rakker ned pa staten, som predikerer liberalisme og "mindre stat", kr?ver hjelp fra staten sa snart de uds?ttes for folgene af markedet, som i det foreliggende tilfelde er verdensmarkedspriserne pa olje. Og de er igen konsekvensen af en global okonomisk v?kst baseret pa et massivt energiforbrug."

Hvem sier dette?

Ingen i Norske media, nei. Men folg med danskene - de representerer ikke bare et annet land, men en annen klode. I folge danske media og politikere bor danskene pa Jorda. Nordmennene derimot bor pa en klode som er oppdikta av professor Hylland Eriksen og Carl I. Hagen. La oss dope den Hyllhagen - va'kke det et koschli navn, dere?

Pa denne idylliske planeten eksisterer det ingen drivhuseffekt, og ressursene er uendelige. Hylland Eriksen sier jo at vi kan bli 100 milliarder mennesker, og han bekymrer seg ikke om biller som blir utrydda i urskogen.

Dette blir motsagt av en annen norsk professor som har meldt seg ut av Hyllhagen. Hans navn er Jorgen Randers, og han var en pioner (1973) i a avdekke Jordas ressursmessige elendighet. Etter et eksil som rektor for BI har han vendt tilbake til Jorda. Han er pa sett og vis en resirkulert urban intellektuell; ei enslig svale i den norske arken, som b?rer bud om at Jorda befinner seg et sted der ute. For eksempel i Danmark.

Hvorfor kan danskene, og noen enslige norske svaler, hevde at a senke avgiftene pa diesel vil bety en statssubsidiering av trailertransporten? Jo, fordi den norske forskeren Harald Minken slar fast at avgiftene pa trailerne bare dekker om lag 60 % av de kostnadene som de paforer samfunnet. Trailerne krever eventyrlige summer pr meter vei bare i skj?ringer, tunneler, isolerende underlag, arlig legging av bortslitt asfalt, forgiftning av natur og mennesker gjennom asfaltstov, NOX og sur nedbor, oppsetting av skilter, tegning av striper og allehande sikringstiltak, overvaking utfort av et overarbeidet og stressa trafikkpoliti, ulykker med materielle skader, for tidlig dod, langvarige sykehusopphold, livsvarige fysiske og psykiske handicap, for a nevne en utvalgt bukett av natidige kostnader som bilistene bare kan betale gjennom avgifter. I tillegg kommer de for nevnte framtidige kostnadene ved ekstremv?r, oversvommelser av kystbyer og matjord, sultkatastrofer, odelagte bygninger, havarerte skip, fly og flyplasser, radiomaster m.m. Dessuten skal jo trafike i dag helst betale kostnadene med a utvikle nye og alternative energiformer som kan drive vare samferdselsmidler den dagen olja tar slutt.

Alt dette betinger en bensinpris pa n?rmere 40 kr, sier okonomer som har forska pa dette feltet. A kreve senkning av dagens pris ved avgiftsreduksjoner er hinsides vett og forstand. Vel a merke for de som fortsatt befinner seg pa Jorda.

PS Det siste vi har fatt opplyst, er at ogsa RVs Aslak Sira Myhre har slutta seg til de to fornevnte herrene pa den nye kloden. Han vil la alle innbyggerne pa landsbygda, heretter kalt Hyllhagemyra, fa gratis bensin. Den slar du ikke, Hagen!

TVI

Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!

Kommentarer

blog comments powered by Disqus

Friheten - Avisa med nyhetene bak nyhetene!

Følg Friheten: Forsidene | Facebook | Twitter | Flickr | Wikipedia BuyAndRead |  NKP

Friheten er ei norsk avis som utkommer annenhver uke. Avisa har lang historie, tilbake til at den var illegalt etablert under andre verdenskrig, i 1941. I dag er den skrevet, redigert og utgitt med stor grad av frivillig arbeid, derfor er vi avhengige av både økonomiske bidrag, men også tekstbidrag. Støtt oss!

Ansvarleg redaktør: Odd Jarl Gerhardsen Redaktør: Terje Bjørlo Nett: 

Kontakt avisa eller redaksjonen

Utgiver: Norges Kommunistiske Parti Postadresse: Kiledalen 21, 4619 Mosby
Telefon ansvarlig redaktør: 
ISSN 0805-4975 (trykt utg.) ISSN 2464-1448 (nettutg.)

Kopirett © Friheten 1997-2023 - Republisering