• Hjem
  • Arkiv
  • Aktuell kommentar
  • Felles uttalelse fra Kommunist og Arbeiderpartiene i EU. EU og de herskende klasser i medlemslandene har bestemt at arbeidsfolk skal betale en veldig høy pris for den kapitalistiske krisas fordypning

(11 - 2012) Kommunist og arbeiderpartiene i EUs medlemsland oppfordrer arbeiderne i hele EU å motstå og bekjempe godtakelsen av Stabilitet, Koordinerings og Styringstraktaten i den Økonomiske og Monetære Unionen, og den reviderte traktaten om den Europeiske Stabilitets Mekanisme (ESM). Disse to traktatene vil gjøre Eurosone medlemslandene og praktisk talt alle andre land som signerer disse avtalene til permanente regimer for økonomiske nedskjæringer, som medfører dypere og dypere kutt i offentlige utgifter, momsøkning, lønnskutt, vedvarende markedsliberalisering, og privatisering av offentlige selskaper og service, og vital nasjonal eiendom.
Strategien er å ha lave lønninger, lave offentlige utgifter, omfattende fattigdom og svekkede arbeiderrettigheter. Traktatene er laget slik at tiltakene skal bli permanente trekk ved EU, som er umulige å reversere.

Virkningene av disse traktatene vil ikke bli begrenset til kun å omfatte Eurosonens medlemsland. De vil skape et landemerke for videre angrep på arbeidsforhold og arbeiderrettigheter i hele EU. De herskende klasser har erklært åpen krig mot arbeiderne i en generaloffensiv.

Disse traktatene er laget for å nøytralisere potensialet til den nasjonale arbeiderklassen til å influere på eller forandre nasjonal økonomisk og sosial politikk.
Disse vil sammen med tidligere traktater kunne blokkere alle veier for arbeiderklassen til å forsvare seg selv, eller og til å fremme sosialt progressiv politikk og et sosialistisk alternativ.

De vil gjøre nedskjæringer permanente, ved kontinuerlig ytre innblanding fra EU institusjoner i medlemsstatenes saker når det gjelder økonomisk og sosial politikk, i monopolkapitalens interesse.
Dette samarbeider de aktivt med den herskende klasse og dens politiske representanter i hvert land. Disse traktatene vil videre negere og dypt undergrave nasjonale og suverene rettigheter.

All politikk som de herskende klasser innen hele den Europeiske Unionen kan fremme, vil i siste instans få folket til å betale for kapitalismens krise. Det er kun mulig å fremme arbeiderklassens interesser gjennom konfrontasjon og brudd med dette destruktive systemet.

Kommunist og Arbeiderpartiene verdsetter og hilser den massive responsen fra arbeidere og andre sosiale lag som er berørt av tiltakene og politikken til storkapitalen i Hellas, Irland, Portugal, Spania og Italia, og oppfordrer arbeiderne og deres fagforeninger, og folkenes masseorganisasjoner, til å motstå disse nye angrepene, og å mobilisere og fremme et arbeiderklasse svar på statsmonopolkapitalismens krise.

I dagens kamp presenterer våre partier visjonen om Sosialismen som svaret på krisen i det kapitalistiske systemet.

Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!
Stikkord