Den første av de nye Saab bilene ruller her av samlebåndet 2. desember 2013.
Den første av de nye Saab bilene ruller her av samlebåndet 2. desember 2013.

NOK EN GANG er det kinesiske penger som må til for å holde liv i de svenske bilfabrikkene. Tidligere ble Volvo personbilproduksjon reddet ved at kinesiske interesser kjøpte den svenske Volvo fabrikken og opprettholdt produksjonen der.

NÅ ER DET Saab fabrikken i den svenske byen Trollhättan som er reddet ved at det kinesiske selskapet NEVS, (National Electric Vehicle Sweden) har kjøpt opp bedriften. Etter nærmere 3 års stillstands og tomme lokaler har hjulene igjen begynt å rulle inne i en av Europas mest effektive og moderne bilfabrikk som før konkursen var eid av amerikanske General Motors (GM). Et selskap som også drev Saab fabrikken ut i uføret ved sin langvarige sulteforing og steile holdning til mer økonomisk støtte da pengemangelen til lønninger og drift var aller størst for Saab konsernet i 2011. Et kynisk spill med svenske arbeidsplasser som til slutt endte med at den svenske bilfabrikken regelrett ble dumpet av GM for å redde restene av USAs egen bilindustri.
OG PÅ GRUNN av GMs tviholdelse på egne patentrettigheter er det foreløpig bare en svensk bilmodell, Saab 9-3 som kan produseres i lokalene. Men de kinesiske planene er tross alt en masseproduksjon av elektriske Saab personbiler i årene som kommer. Mandag 2. desember 2013 kl. 13:35 rullet den første Saab bilen av samlebåndet i den meget oppgraderte bilfabrikken i Trollhättan. Det var en Saab 9-3 Aero sedan med en 2,0 liter turbo 220 HK bensinmotor. Det er 100 helt nye komponenter i bilen og 1800 har blitt redusert til 1500. Mange komponenter fra nye underleverandører har erstattet de gamle. De første tusener av disse nyproduserte Saab 9-3 bilene skal utelukkende gå til det kinesiske markedet. Men det opplyses at et begrenset antall biler også kommer til å selges direkte til svenske kunder via NEVS hjemmeside på internett.
SVENSKE MEDIER SKRIVER at kinesiske NEVS har investert mange millioner svenske kroner i en omfattende opprusting, modernisering og klargjøring av fabrikklokalene og at kinesiske National Modern Holding har betalt rundt 1,8 milliarder svenske kroner for kjøp av fabrikken og varemerket Saab, samt patentrettighetene til den fleksible Saab 9-3 Phoenix plattformen som de neste generasjoner Saab biler skal bygges på. Det ble også opplyst fra NEVS at denne Phoenix plattformen nå skal modifiseres slik at selskapet ikke lengre blir avhengig av General Motors for kjøp av nødvendige deler til sine nye Saab modeller. Kinesiske Qingdao invest, som er deleiere i NEVS, har også betalt flere hundre millioner kroner i forskudd på de kommende Saab bilene.
VED PRESENTASJONEN AV den første NEVS egenproduserte Saab bil i fabrikklokalene den 2. desember var en stor delegasjon kinesere på plass sammen med mange svenske notabiliteter, politikere og pressefolk. Gründer og hovedeier i NEVS, Kai Johan Jiang holdt en tale og roste de nærmere 300 ansatte, (både nye og gamle erfarne tidligere Saab produksjonsarbeidere som nå er hentet inn og blitt nytilsatt.) Han anså at NEVS styrke for framtiden ligger i det svensk-kinesisk-japanske samarbeidet der Sverige og byen Trollhättan står for kompetansen, der Japan bidrar med batteriteknologi og den kinesiske eieren har fokus på grønn teknikk. Ca. 2500 nye og gamle underleverandører fra flere land vil nå bli delaktig i produksjonen av NEVS nye Saab biler.
NEVS VISEDIREKTØR MATTIAS Bergman opplyste på pressekonferansen at selskapets hovedfokus fortsatt er å bygge elektriske biler og at den første el-bilen skal leveres neste år. Han opplyste også om at allerede nå trenger Saab fabrikken ytterligere 200 til 300 nye arbeidere slik at samlet antall ansatte kommer til å ligge på rundt 500 innen kort tid. (Og med de storstilte kinesiske planene om masseproduksjon av elektriske Saab biler i Sverige vil nok behovet for ansatte i de kommende årene sannsynligvis også komme opp på Saab fabrikkens tidligere firesifrede tall.) Noe som forhåpentlig også vil hjelpe litt på den raskt voksende arbeidsløsheten i vårt naboland. Så dagens ansvarlige myndigheter i Sverige kan nok prise seg lykkelig for at det fins et land i øst som heter Kina og som også innehar verdens største valutareserver i disse økonomiske krisetider!
Kilder: e24 og ttela.se

Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!

Kommentarer

blog comments powered by Disqus

Friheten - Avisa med nyhetene bak nyhetene!

Følg Friheten: Forsidene | Facebook | Twitter | Flickr | Wikipedia BuyAndRead |  NKP

Friheten er ei norsk avis som utkommer annenhver uke. Avisa har lang historie, tilbake til at den var illegalt etablert under andre verdenskrig, i 1941. I dag er den skrevet, redigert og utgitt med stor grad av frivillig arbeid, derfor er vi avhengige av både økonomiske bidrag, men også tekstbidrag. Støtt oss!

Ansvarleg redaktør: Odd Jarl Gerhardsen Redaktør: Terje Bjørlo Nett: 

Kontakt avisa eller redaksjonen

Utgiver: Norges Kommunistiske Parti Postadresse: Kiledalen 21, 4619 Mosby
Telefon ansvarlig redaktør: 
ISSN 0805-4975 (trykt utg.) ISSN 2464-1448 (nettutg.)

Kopirett © Friheten 1997-2023 - Republisering