Illustrasjonsfoto: Drammenbanen mellom Asker og Drammen, innslaget på Lieråstunellen. 								Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Drammenbanen mellom Asker og Drammen, innslaget på Lieråstunellen. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix


Stortinget skal seinere i år behandle EUs jernbanepakke IV. Dersom Stortinget vedtar jernbanepakke IV, er den siste spikeren i kista slått inn for offentlig drevet jernbane i Norge. Med denne jernbanepakka vil arbeidet for full konkurranseutsetting av jernbanedrifta bli nådd.


Jernbanepakke 1 ble vedtatt i EU allerede i 1990. Det var før EØS-avtalen var fremforhandlet. Som kjent trådte EØS-avtalen i kraft 1. januar 1994. Jernbanepakke 1 ble implementert i Norge i 1996/1997, og åpent opp for konkurranse på sporet. Det skjedde ved å skille infrastruktur og jernbaneverket.

Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!

Kommentarer

blog comments powered by Disqus

Friheten - Avisa med nyhetene bak nyhetene!

Følg Friheten: Forsidene | Facebook | Twitter | Flickr | Wikipedia BuyAndRead |  NKP

Friheten er ei norsk avis som utkommer annenhver uke. Avisa har lag historie, tilbake til at den var illegalt etablert under andre verdenskrig, i 1941. I dag er den skrevet, redigert og utgitt med stor grad av frivillig arbeid, derfor er vi avhengige av både økonomiske bidrag, men også tekstbidrag. Støtt oss!

Ansvarleg redaktør: Harald Øystein Reppesgaard Redaktør: Terje Bjørlo Nett: Petter Konrad Sandvik

Kontakt avisa eller redaksjonen

Utgiver: Norges Kommunistiske Parti Postadresse: Kiledalen 21, 4619 Mosby
Telefon ansvarlig redaktør: 920 20 793
ISSN 0805-4975 (trykt utg.) ISSN 2464-1448 (nettutg.)

Kopirett © Friheten 1997-2019 - Republisering