Terje Alnes
Terje Alnes

(2-17) Ikke alle hviler om natten. En bekymret borger arbeider mens vi andre sover. Gatekunstneren bak navnet AFK er anonym, men bildene hans er klar tale. Han har røsket i bergensernes likegyldighet flere ganger i 2016.


Siden kunstneren tar seg til rette i det offentlige rom, og strengt tatt gjør noe ulovlig, opererer gatekunstnerne under pseudonym, som mannen vi nå kjenner som AFK.
Gatekunsten er i utgangspunktet ikke-kommersiell, kunstverket kan jo ikke kjøpes. Kunstneren er først og fremst ute etter å nå tilfeldig forbipasserende i det offentlige rom, ikke et kresent publikum i et galleri. Derfor er kunsten ofte politisk, eller den vil formidle et tydelig budskap. Det er en type kunst som er velegnet for aktivister, en merkelapp som passer på AFK.
Gatekunsten er sjeldent subtil, på sett og vis kan den likne på propaganda. En sjelden gang klarer gatekunsten begge deler; både å formidle et tydelig budskap og å ha kvaliteter som løfter verket ut av propagandasfæren og over i kunsten.
”Awakening”
I mars sperret vi øynene opp. Under Smørsbroen hadde noen klistret opp et oppsiktvekkende naturtro bilde av en sovende, naken baby. Effekten ble forsterket av at kunstverket effektivt var delt i tre, ett bilde i hver bue i muren. AFK omtaler seg som «stensilkunstner», og benytter ofte en paste-up metode der han klistrer opp bildene sine på veggene.
Bildet ble kalt ”Awakening” – ”oppvåkning”, og var ment å vekke folks nysgjerrighet og å forberede dem på oppfølgeren. Å vekke nysgjerrigheten klarte AFK Street Art så absolutt. Da Statens Vegvesen fant på å male over hele kunstverket etter noen dager klarte han også å vekke folks forargelse – mot Statens Vegvesen. Kunne ikke bildet få stå? Det var et blikkfang som vekket begeistring og berettiget oppmerksomhet blant forbipasserende.
”In Case of Emergency Break the System”
Ikke lenge etter at Vegvesenet malte over babybildet var AFK på ferde igjen. Denne gang med et todelt kunstverk. – Dette verket er en melding om at folk må tenke selv. Være mer kritiske til massemedier, maktkonsentrasjon og moderne teknologi, sa AFK til Bergen Tidende.
Med dette varslet kunstneren en enda mer uttalt politisk linje. – Det er et større bilde der ute enn bare de glossy greiene vi ser på TV, men folk flest bryr seg ikke, de orker ikke bryet med å se dokumentarer som setter spørsmål ved oppleste sannheter. De fleste vil helst bare se serier på Netflix, sa AFK.


Hyllest til Charlie Hebdo
AFK har mange bilder spredt rundt om på vegger i Bergen. Flere er kommentarer til politiske saker, som klimakrisen. Edvard Snowden, Julian Assange og andre vestlige dissidenter er også å se.
Ett bilde er en treffende kommentar til terrorangrepet mot det franske satiremagasinet Charlie Hebdo. Det viser en muslim og en jøde som sitter tett sammen mot en murvegg og ler og koser seg med et eksemplar av bladet. Satiren slår.
”The Beginning is Near”
Det hittil siste verket som AFK har plassert i sitt ”favorittgalleri” under Smørsbroen heter ”The Beginning is Near”. Det ble klistret opp samtidig med at protestaksjonene mot oljerørledningen, som ble forsøkt bygget gjennom indianerreservatet Standing Rock i Nord-Dakota, var på sitt mest intense.

Det nye bildet står godt innenfor rammen av det originale kunstverket ”In case of emergency break the system”, som rett og slett ble ødelagt. Det spekuleres i om det røffe bergensværet er hovedsynderen. Ting tyder på at paste upen har løsnet fra veggen, og så har det kommet en vandal forbi og røsket ned hele kunstverket av veggen.

Er det ikke Statens Vegvesen, så er det regn og vind, eller rett og slett hærverk som kan ødelegge for gatekunsten. Men det er en risiko som ikke kan elimineres når du ”stiller ut” på gaten.
Gatekunsten hører hjemme på gaten
De mest kjente gatekunstnerne, som Banksy og Dolk, har tatt steget inn i den offisielle kunstverdenen, og omsettes for store summer. Det kan derfor være glidende overganger mellom gatekunsten og galleriet. Men stort sett har gatekunsten ingenting i et galleri å gjøre, fjernet fra sine naturlige omgivelser mister bildene rett og slett en dimensjon og står i fare for å virke flate og grunne. Det hindrer imidlertid ikke folk med mye penger i ”å investere” i gatekunst, som dermed har tatt steget over til the establishment.
Jeg krysser fingrene for at AFK fortsetter å overraske og spre sine ”seriøse meldinger med et glimt av håp” (AFKs egne ord) i 2017, og at det skjer på gaten, ikke i galleriet.

Hva er norsk kultur?

Hva er norsk kultur?

Det foregår heftige debatter for tiden om norsk kultur. Utgangspunktet er ikke kulturbegrepet og kulturinnholdet som sådan men er en ny vinkling fra...














RSS-mating for kommentarer Kommentarer

Ny kommeentar

Friheten er ei norsk månadsavis, med ei lang historie, ho blir redigert av ein frivulleg redaksjon og er basert på frivullegheit. Difor treng ci og bidrag, både økonomisk, innhaldsmessig og andre oppgåver. Støtt oss!

Ansvarleg redaktør: Harald Øystein Reppesgaard Redaktør: Terje Bjørlo Vevredaktør: Petter Konrad Sandvik

Kontakt avisa eller redaksjonen

Utgjevar: Norges Kommunistiske Parti Postadresse: Kiledalen 21, 4619 Mosby
Telefon ansvarlig redaktør: 920 20 793
ISSN 0805-4975 (trykt utg.) ISSN 2464-1448 (nettutg.)

Kopirett © Friheten 2018 - Republisering

Nettløsning ANS NyFritid Media