En mann holder en plakat med Stopp - Jaroslaw Kaczynski, leder av det regjerende partiet Lov og orden (PiS) i  Warsaw, Polen																			 REUTERS/Kacper Pempel
En mann holder en plakat med Stopp - Jaroslaw Kaczynski, leder av det regjerende partiet Lov og orden (PiS) i Warsaw, Polen REUTERS/Kacper Pempel

Så var det ytringsfriheten gjen: En polsk TV-stasjon, som sympatiserer med opposisjonen, er pålagt kjempe-bot. Mediedekning av polske protester kalles «støtte til kriminalitet».


Reinhard Lauterbach, JW
Etter ensretting av rettsvesen og vedtak av «hjemmelaget» valglov er regjeringspartiet PiS; «Lov og rettferdighet» nå på offensiven mot landets medier. Polens stats-radio- og TV ble raskt snudd inn på en regjeringsvennlig kurs da PiS tok over statsadministrasjonen vinteren 2015/16. Så har statskanalene sett det som sin jobb å få fram »regjeringens suksesser«, som intendanten Jacek Kurski formulerer det.


Medieforskere viser til målinger som forteller at kun 5 % av kanalenes informasjon dreier seg om opposisjonen. Mest kjent er tilfellet da stats-TV tiet om de mektigste demonstrasjonene i Polen i manns minne, rettet mot makta. I stedet ble en prestevigsel i den katolske kirkens regi til hovedoppslag. Særlig er tendensen klar i TVP Infos korte tekstmeldinger i nedre billedkant på skjermen. Der finner vi eklatante tilfeller av feilinformasjon med jevne mellomrom.
Som følge av dette synker seertall på statskanaler. Samtidig går privat-kanaler som Polsat og TVN fram. Særlig info-kanalen TVN 24, er havnet under lupen. Det »nasjonale kringkastings- og TV-rådet« ble besatt med PiS-venner i 2016 og påla nylig stasjonen en bot på 1 500 000 zloty; tilsvarende 300 000 euro.


Det hadde falt rådet tungt for brystet da TVN 24 i flere dager viste live parlaments-opposisjon i demonstrasjon mot parlamentet i desember 2016. Da hindret parlamentspresidenten fra PiS en folkevalgt fra borgerplattformen (PO) å delta i parlamentet i 3 dager, fordi han skulle ha vist en plakat »For frie medier!« på direkte kamera fra den utenomparlamentariske talerstolen. Like etter tok opposisjonspolitikerens kolleger PiS-straffen for »misbruk av ytringsfrihet« på alvor og okkuperte parlamentets møtesal i 3 uker, rett nok i ferien med jule- og nyttårsfeiring, mens parlamentsflertallet i PiS-gruppen flyttet til annet sted der de vedtok statsbudsjettet ved å bryte formelle regler.


Foran parlamentsbygningen blokkerte opposisjons tilhengerne utganger fra parlamentet helt til politiet kl 03.30 om morgenen frigjorde gatene for PiS-ministrer og PiS-leder Jaroslaw Kaczynski. Hans triumferende smil gjennom pansret bilglass er Polens visuelle minne om det som skjedde. For naturligvis er dette »gefundenes Fressen« for ethvert mediesenter, og TVN 24 stilte med kamera-buss foran parlamentet og lot kameraet gå. Nå kalles mediedekningen »støtte til kriminell virksomhet«.
I dette konkrete tilfellet ser det ut til at funksjonærer i kringkastings- og TV-råd med sympati for PiS har skutt over mål. Nyvalgt statsminister, Mateusz Morawiecki, har i følge polske medier kalt råds-medlemmer idioter, og Kaczyn­ski skal selv være irritert over innspillet. For TVN eies av en amerikansk investor og det tok bare 24 timer før polsk UD avga kommentar. Dermed er kanalens sjanser mye bedre ut for å komme unna kjempeboten i en rettssak. En slik rettsavgjørelse vil også de facto bety opphevelse av straffen fra PIS-presidenten. I alle fall er det viktig at ingen tolker det som at justisreformen undergraver rettsvesenets uavhengighet.


Men PiS-planer om nyordning av medielandskapet i Polen går mye lenger. Prosjektene pågår under slagordene »de-konsentrasjon« og »Re-Polonisering«; Det siste angriper holdningen til utenlandske mediekonsern i det offentlige rom. En vesentlig del av polske lokalaviser ble for eksempel overtatt av forlaget Passauer Neue Presse i Øst-Bayern på 1990-tallet.


Ser vi bort fra at disse avisene står for en »pro-europeisk kurs«, er de ikke i særlig grad på kollisjonskurs med sentralmakta. Det er anderledes med nyhetsmagasinet Newsweek Polska, et felles-prosjekt mellom tyske Springer og sveitsiske Ringer-forlag. Bladet er så hardtslående som bare en liberal publikasjon kan være. Det utgis ikke en eneste utgave uten sammenlikning mellom Putin og PiS-politikken. Problemet er bare at PiS ikke enkelt og greit kan stenge slike »fiendtlige« publikasjoner. Det vil kollidere med EU-retten. Altså vil det ende med et forsøk på å selge disse distriktsavisene tilbake til de tyske eierne igjen.


Det bør gå desto bedre, i og med at Passauer Neue Presse gjør dårligere forretninger på sine polske aviser. Akkurat det kan kanskje fremmes med allerede nevnte »de-konsentrasjon«, som går ut på at såkalte »kryss-media-tilbud« fra større avishus; dvs gjenbruk av innhold via trykk, video, audio og internett vanskeliggjøres.


Tiltaket er spesielt rettet mot forlaget Agora, som utgir det venstreliberale Gazeta Wyborcza. Situasjonen for avisa er rett og slett blitt så dårlig etter at statlige annonser er forsvunnet at flere hundre journalister er sagt opp og avisa er sterkt uttynnet. Regionsutgaver er så sterkt svekket at det nærmer seg full stans. Lokal-nyheter fra voivodskapene Zachodniopomorskie/ Vest-Pommern og Lubuskie, nord-vest i Polen på grensen til Tyskland, nå bare formidles pro forma i siste del av regional-utgaven i Poznan i det sentrale Polen. Dermed nærmer det seg slutten på regional-nyheter i Polen.














Stikkord

ytringsfrihet

polen


RSS-mating for kommentarer Kommentarer

Ny kommeentar

Friheten er ei norsk månadsavis, med ei lang historie, ho blir redigert av ein frivulleg redaksjon og er basert på frivullegheit. Difor treng ci og bidrag, både økonomisk, innhaldsmessig og andre oppgåver. Støtt oss!

Ansvarleg redaktør: Harald Øystein Reppesgaard Redaktør: Terje Bjørlo Vevredaktør: Petter Konrad Sandvik

Kontakt avisa eller redaksjonen

Utgjevar: Norges Kommunistiske Parti Postadresse: Kiledalen 21, 4619 Mosby
Telefon ansvarlig redaktør: 920 20 793
ISSN 0805-4975 (trykt utg.) ISSN 2464-1448 (nettutg.)

Kopirett © Friheten 2018 - Republisering

Nettløsning ANS NyFritid Media